Yaşam

Hangi Besinlerde D Vitamini Vardır?

Sağlıklı bir yaşam için sahip olmamız gereken birçok mineral, amino asit ve vitamin vardır. Bazılarını hemen her besinden alabiliyoruz ama bazıları için biraz uğraşmamız gerekiyor. Örneğin çoğumuz farkında olmasak da D vitamini eksikliği yaşıyoruz. İçin D vitaminini en çok güneş ışığından alıyoruz.ve özellikle kış aylarına geldiğimizde bunun eksikliğini hissetmeye başlıyoruz.

Ah canım, D vitamini eksikliğin var diyebilirsin, biliyorsun. Eklem ağrısı, yorgunluk, halsizlik ve zayıf bir bağışıklık sistemi ile yaşamaya ne kadar dayanabileceğinizi hayal edin. Tabii ki kışın ortasında güneşi nereden bulabilir ve D vitamini alabiliriz? Merak etmeyin bazı besinler bu konuda işinizi görecektir. D vitamini nedir, ne işe yarar, eksikliğinde neler olur, içinde hangi besinler bulunur, gelin tüm detaylarıyla inceleyelim.

Temel bir tarif yaparak başlayalım; D vitamini nedir?

D vitamini yine vücudumuz tarafından üretilen ve dışarıdan alabileceğiniz hormon bazlı yağda eriyen bir vitamin türüdür. Vücudumuz için hayati değeri olan D vitamini, Güneş ışığına maruz kaldığımız sürece cildimizde kalsiferole çevirerek kimyasallar üretiriz. Yani her gün belli miktarda güneş ışığı altında kalarak D vitamini ihtiyacımızı karşılıyoruz.

Peki D vitamini ne yapar?

Biliyorsunuz, çocukluğumuzdan beri kemiklerimizi güçlendirmek için süt içirdiler ama kalsiyumu vücudumuza sokmaya çalışıyorlar; bu vücuttaki kalsiyum emilimidir,Tutulmasını ve kullanılmasını sağlayan ana bileşen D vitaminidir. Aynı görevi fosfor için de yerine getirir.

Bazı çalışmalar, D vitamininin kanserli hücrelerin büyümesini engellediğini göstermiştir. İltihabı da azaltan D vitamini; organlarımız, dokularımız ve özellikle kemiklerimiz içinKoruyucu ve güçlendirici etkisi vardır.

D vitamininin vücudumuza faydaları:

  • Kemikleri güçlendirir.
  • Kan şekerini düzenler.
  • Kan basıncını düşürür.
  • Kanseri güzelleştirici etkisi vardır.
  • Kalp sağlığını korur.
  • Psikolojinize iyi gelir.

Kemikleri güçlendirir:

D vitamini vücutta kalsiyum ve fosforun emilmesini, tutulmasını ve kullanılmasını sağlar. Bu bileşenlerin her ikisi de kemik sağlığımız için son derece değerlidir.Aynı zamanda tırnakları, dişleri, saç ve sakalları da etkileyerek onları güçlü kılar.

Kan şekerini düzenler:

D vitamini pankreası uyarır ve böylece insülin üretim sürecini etkiler. İnsülin gerçek bir durumda üretilirse, kan şekerini düzenler.D vitamininin özellikle diyabetik hastalarda hayati değere sahip olduğu bilinmektedir.

Kan basıncını düşürür:

Böbrekten salgılanan renin adı verilen bir enzim vardır. Bu enzimin kan damarları üzerinde olumsuz etkisi vardır. D vitamini renin sekresyonunu azaltır.Araştırmalar, D vitamini düzeyi yüksek olan hastaların yüksek tansiyon şikayetlerinin azaldığını göstermiştir.

Kanseri yumuşatıcı etkisi vardır:

D vitamininin kanserli hücrelerin büyümesini engellediği biliniyor ama aynı zamanda önleyici etkisi de var. özellikle kolon ve meme kanseriFarklı kanser türleri için tedavi gören kişilerde D vitamini maliyetinin düşük olduğu gözlemlenmiştir.

Kalp sağlığını korur:

D vitamininin kan damarları üzerindeki olumlu etkisi doğrudan kalbi olumlu yönde etkiler. Ve ayrıca bu bir çeşit kalp sakinleştiricive ayrıca bireylerin kardiyovasküler dayanıklılığını arttırdığı görülmüştür.

Psikolojinize iyi gelir:

D vitaminin psikolojimiz üzerindeki etkisi aslında mevsimsel travmaların biyolojik bir yansımasıdır. Kış gelince D vitaminimiz düşer ve mutsuz oluruz.ancak D vitaminimiz yüksek olduğunda sanki kış hiç gelmemiş gibi hissederiz ve depresyonun etkilerini azaltırız.

Günde ne kadar D vitamini alınmalı, ideal D vitamini maliyeti nedir?

Kişinin yaşına, kilosuna ve sağlık durumuna göre değişmekle birlikte 12 aya kadar olan bebeklerde 400 Ü, 1 ila 70 yaş arası çocuklar ve yetişkinler 600 UI,70 yaşın üzerindeki yaşlı insanlar günlük 800 UI D vitamini seviyesine ihtiyaç duyar.

Kan testi sonucunda D vitamini değeriniz 12 ng/mL’nin altında ise belirgin eksiklik, 12 – 20 ng/ml ortasında ise hafif eksiklik, 20 – 50 ng/mL arasında ise olağan, 50 ng/mL ve üzeri yüksek kabul edilir. Unutulmamalıdır ki bu olağan maliyetler kişiden kişiye değişmektedir.

Peki D vitamini nasıl alınır?

En kolay yöntemi açıklayalım. Öğleden sonra, güneşin sıcaklığını kaybettiği ama hala zirvede olduğu bir zamanda dışarı çıkın. Yüzünüzü, avucunuzu, bacaklarınızı, kolunuzun içini güneşe çevirin. ve 15 dakika güneşlenin. Bunu her gün yaparsanız D vitamini ihtiyacınızı karşılamış olursunuz.

Tabii ki uyarımızı mutlaka yapalım, kafanıza göre kendinizi güneşin altına atmayın. Güneşin en sıcak olduğu öğle saatlerinde gölgede kalın, Hassas bir cilde sahipseniz mutlaka güneş kremi kullanın, vücudunuzun diğer bölgelerini güneşlenirken diğer bölgelerinizi de korumanız gerekebilir. O yüzden biraz dikkatli olmakta fayda var.

Güneş nerede bulunur derseniz, işte D vitamini içeren besinler:

  • Somon
  • sardalya balığı
  • ringa
  • kılıçbalığı
  • Tuna
  • uskumru balığı
  • sığır karaciğeri
  • Yumurta sarısı
  • karides
  • Tavuk
  • kırmızı et
  • Güneşte kurutulmuş gıdalar
  • Tereyağı
  • hububat

D vitamini içeren besinlerin bir kısmı bu formdadır ancak açık olmak gerekirse, İçlerindeki D vitamini miktarı, günlük ihtiyacınızın yanında okyanusta bir damla kadardır. Güneşte kurutulmuş doğal besinler farklı sınıflandırılmalıdır çünkü mantar gibi besinler güneşte kurutulurken tıpkı bizim gibi D vitamini üretirler. Eski zamanlarda insanlar kışın D vitamini ihtiyacını bu şekilde karşılarlardı.

Son yıllarda D vitamini eksikliğinin yaygın belirtileri nelerdir?

  • Depresyon
  • kemik ağrısı
  • Eklem ağrısı
  • zayıflık
  • Yorgunluk
  • sık sık hastalanmak
  • Terlemek
  • saç kaybı
  • tırnak kırılması
  • Susuzluk hissi
  • Baş dönmesi
  • kalıcı baş ağrısı

Genel olarak D vitamini eksikliğinde görülen belirtilerin bir kısmı bu durumdadır. Elbette bu belirtiler D vitamini eksikliği olan her insanda görülmez.ancak eksikliğe bağlı olarak söz konusu organ ve uzuvlar zayıfladıkça olumsuz etkinin yoğunluğu artabilir.

Risk altında olabilirsiniz; D vitamini eksikliğine eğilimli kişiler:

  • açık tenli kişiler
  • Yetersiz beslenen insanlar
  • yaşlılar
  • Yakın zamanda mide ameliyatı geçirmiş kişiler
  • diyabet hastaları
  • hamile kadın
  • emziren anneler
  • Kapalı alanda çalışan insanlar
  • epilepsi hastaları
  • Ağır giyinen insanlar
  • Kortizon kullananlar
  • Çok yüksek faktörlü güneş kremi kullananlar
  • çölyak hastaları
  • böbrek hastaları
  • obez ve obez insanlar
  • Karaciğer hastaları

Elbette herkesin D vitaminine ihtiyacı vardır ve yeterince alınmadığı takdirde sağlık sorunları artabilir. Bu listedeki insanlar için D vitamini tam anlamıyla hayati önem taşıyor.Bu nedenle sık sık test yaptırmalı ve gerekirse destek almalısınız.

D vitamini takviyelerini ne zaman almalıyım?

Eczanelerde, marketlerde ve hatta alışveriş sitelerinde sayısız vitamin takviyesi bulmak mümkün. Bunların çoğu vaat ettiklerini gerçekten yapıyor, ancak bazıları dolandırıcı olabilir.Bu nedenle doktorunuz önermeden veya doktorunuza sormadan rastgele bir D vitamini takviyesi vb. almanız önerilmez.

Kemiklerimizi güçlendirmekten tansiyonumuzu düzenlemeye kadar pek çok konuda hayati önem taşır. D vitamini hakkında bilmeniz gerekenleri konuştuk. Söylediklerimiz sadece bilgilendirme amaçlıdır. Tüm sağlık bahislerinde olduğu gibi D vitamini konusunda da en doğru ve spesifik bilgiyi uzman bir doktordan almanız gerektiğini unutmayın.

arpacayajans.xyz

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu